top of page

Kan man bruke en rekrutteringsprosess for å oppnå bedre lønn?

Person typing on a tablet at a wooden table with cereal, juice, toast, and notebook. Warm lighting creates a cozy atmosphere.

Kan man bruke en rekrutteringsprosess for å oppnå bedre lønn?


Mange spør seg dette når de føler seg underbetalt i sin nåværende jobb. Jeg forstår hvorfor dette skjer: Man føler seg underbetalt, ingenting endrer seg, og man ønsker en konkret “markedspris” på sin egen verdi.


Det er naturlig å se etter alternativer når man ikke føler seg verdsatt. Vi ser slike prosesser hver måned, og det er interessant å se hvordan de utvikler seg.


Noen fellestrekk i disse prosessene er:

  • Stor interesse i starten, men manglende forpliktelse. Mange kandidater viser stor entusiasme for nye muligheter, men mangler ofte forpliktelsen til å ta det endelige steget.

  • Uklart hva som kreves for å skifte jobb. Mange er usikre på hva en reell karriereendring innebærer, noe som kan føre til at de trekker seg fra prosessen.

  • “Jeg må bare snakke internt først” - sent i prosessen. Dette skjer ofte når kandidaten har kommet langt i prosessen, men innser at de må konsultere sin nåværende arbeidsgiver før en endelig beslutning. Dette kan frustrere rekrutterere og potensielle arbeidsgivere, da det kan virke som om kandidaten ikke er fullt ut investert i den nye muligheten.


Det er vanlig at kandidaten får et mottilbud fra sin nåværende arbeidsgiver, som kanskje tilbyr bedre lønn eller andre insentiver for å beholde dem. Problemet er ikke at man takker nei til et jobbtilbud, men at man aldri egentlig vurderte å si ja til den nye muligheten.


Det er viktig å huske at markedet er mindre enn mange tror. Hiring managers, ledere og rekrutterere bytter jobb, og nettverkene er ofte tettere enn man skulle tro. Folk husker sjelden alle prosessene de har vært med på, men slike prosesser skiller seg ofte ut, og det blir tydelig at det aldri var reelt å bytte. Og hvis arbeidsgiveren først finner penger når du er på vei ut: er det riktig sted? Det kan være en midlertidig løsning som ikke løser de underliggende problemene.


Det er greit å ønske bedre lønn, men før du ser etter nye muligheter, bør du prøve å løse utfordringene internt. Hvis det ikke fungerer, eller du bare blir hørt når du er på vei ut, er det kanskje ikke det rette stedet for din karriereutvikling.


Husk at din verdi som ansatt ikke bare handler om lønn, men også om arbeidsmiljø, utviklingsmuligheter og om du føler deg verdsatt for ditt bidrag. Å navigere denne prosessen med klarhet og målrettethet kan være nøkkelen til både profesjonell tilfredsstillelse og økonomisk belønning.


 
 
bottom of page